Frontlinie, Nieuwpoort-Basel2018.reismee.nl

Apremont - Saint Mihiel

Zesde dag van onze fietstocht door de Frontlinie.

113km, 975hm.

Oke, we werden dus wakker in een kasteeltje, in een erg grote kamer, heel hoog en met zon in het grzicht. Ja inderdaad de zon in het gezicht want de gordijnen konden niet dicht. Maar het is toch wel lekker wakker worden. Het beloofde dan ook een mooie dag te worden, met wel een krachtige zuidoosten wind, waar we het laatste stuk na Verdun pas last van hebben gehad.

Wederom waren we zeer te spreken over het grotendeels door de gastvrouw zelf gemaakte ontbijt. Jam, honing, stokbrood, croissants, brie. Koffie, jus d'orange. Voortreffelijk.

Kwart voor negen zijn we opgestapt, voor de rit van ca 110km. Naar Verdun was het 44km en daarvan waren er zeker 30 klimkilometers bij.

Voordat we in Verdun waren kregen we eerst ook nog de klim naar fort Duamont. Dat viel niet mee, de temperatuur was namelijk inmiddels al opgelopen tot ca.24gr. in Verdun zijn we rond de Citadel gefietst, mede omdat we het spoor bijster waren. Maar wat een ding, enorm groot. Bezoeken lukte vanwege de tijd niet, dat kan nog wel eens een andere keer, maar ook alles was volgeboekt erg in trek dus.

De 40km naar Saint Mihiel liepen gedeeltelijk langs de Maas en gedeeltelijk over een alternatieve route die op niets uit liep. Via een klein pad tussen de fabrieken door zijn we toch weer op een begaanbare weg uit gekomen.

In Saint Mihiel had ik het hotelletje De La Gare geboekt. Het hotel zag er netjes uit en was redelijk geprijst. Met ligbad!! Dat was een heerlijkheid, eindelijk de spieren verwennen. Dat mocht ook wel want ik zat er vandaag weer behoorlijk door, mede door de warmte denk ik.

In het hotel waren meer fietsers onderweg beland, twee uit Luxemburg en een vrouw uit de buurt van Nijmegen, waarmee we gezellig verhalen hebben uitgewisseld.

Morgen. Van Saint Mihiel naar Nancy, ca. 65km. Van een paar kanten heb ik vernomen dat het de hele dag zal gaan regenen. We zien het wel, buienradar geeft aan enkele buitjes. De regenjas is mee.