Frontlinie, Nieuwpoort-Basel2018.reismee.nl

Saint Marie Aux Mines - Cernay

De negende dag van onze fietstocht door de Frontlinie.

Een prima nacht achter de rug, maar ik merk wel dat de rit van Ludres naar Sain Marie Aux Mines een zware was. Veel klimwerk, veel autoverkeer en daardoor ook vermoeiend. En regen, wat overigens best vervrissend was.

Bij het openen van de gordijnen zag het er goed uit, blauwe lucht, de bergtoppen in de lichte nevel. Wel werden er enkele buien verwacht en idd, half negen de eerste, plensen. Niet echt een oppepper. Regenkleding aan dus

Gisteravond nog het zadel vervangen, en dat na een paar biertjes en een hele lekkere spaghetti bolognese. Dat lukte niet helemaal, dus vanmorgen er toch nog een half uurtje tijd aan besteed en het is gelukt. Toch fijn dat je een halve vracht ANWB gereedschap mee hebt.....

Goed half tien, na een bezoek aan de boulangerie dan eindelijk op de fiets gestapt. Het weer was wat opgeknapt, droog, maar wel met een hoge luchtvochtigheid.

De eerste vijf kilometsers waren redelijk goed te doen licht oplopend. Daarna was het 13 kilometer klimmen naar de La Bonhomme met een gemiddeld stijgingspercentage van ca. zeven procent.

Dat was afzien. Voordat je eindelijk je cadans hebt te pakken, eerst een paar keer moet stoppen en een stukje lopen met de tong op het voorwiel, om de verzuring te verwerken, .. Dan komen ook de gedachten boven of dit wel een goede keus is geweest, of we misschien niet beter terug kunnen gaan. Maar dan krijg je de cadans te pakken, trekken en duwen, klein verzet, ritmisch omhoog trappend en tijd om de bermen en het asfalt te bestuderen. Afleiding zoeken. Wat staan er veel mooie bloemen in de berm, van wit naar cyaan en paars en roze.

Begeleid ook door de heerlijke geuren van de witte en paarse sering, vind je je weg omhoog. Het is dan ook een overwinning aan het begin van de Route des CrĂȘtes te komen op 772meter hoogte en te weten dat je gekomen bent van 350 meter. Dan op naar De Bonhomme

The pass can also be reached from Sainte-Marie-aux-Mines via the Route des CrĂȘtes(D48), passing Col des Bagenelles (903 m and Col du PrĂ© de Raves (1,005 m en route, with the highest point reached at 1,062 m, 3.5 km before the Col du Bonhomme. The total distance is 18.4 km gaining 589 m in height at an average gradient of 3.2%. The central section, the last 7 km before the Col du PrĂ© de Raves averages 6.5%.(ach een aardigheid)

Eenmaal op de Route Des CrĂȘtes was het vanaf de La Bonhomme, afwisselend klimmen en dalen in elk geval een heel stuk vriendelijker. Het weer was ook een heel stuk verbeterd en scheen af en toe de zon. Mijn neus is inmiddels alweer rood geworden. Naarmate we dichterbij de Ballons kwamen werd de omgeving kaler en de uitzichten werkelijk prachtig. Hoewel we niet de Alpen konden zien liggen, was het echt genieten. Op het laatate stuk naar de Grand Ballon was even slikken en af en toe lopen en even ontdekken dat er zelfs nog sneeuw ligt te zonnen. Maar de blijdschap is natuurlijk groot.

De afdaling is dan echt geweldig, niet hoeven trappen en toch met 40-60km per uur naar beneden scheren

De remmen waren eerder al getest en prima in orde. Met een paar klimmetjes nog en een afdaling van ca 20km, kwam Cernay in zicht en waren we in het centrum voor we er eigenlijk goed en wel erg in hadden. Een overnachting hebben we gevonden in auberge de Relais in Uffholz. We hadden eerder al een Chinees achtig restaurant gezien en dat eten kreeg deze keer de voorkeur. Daar aankomend bleek het een Thais restaurant, met heerlijke gerechten.

Toch een goed verlopen dag, minder vermoeiend dan verwacht. Het nieuwe zadel heeft nog wel wat geplaagd, maar dat gaat wel goed komen. Morgen weer een dag.