Frontlinie, Nieuwpoort-Basel2018.reismee.nl

Corbeny - Apremont

De vijfde dag van onze fietstocht door de Frontlinie.

108km, 765hm.

Wat een mooie dag vandaag. Nu net 50km gereden, in een bijna saai te noemen landschap. Een werkelijke atractie was wel de verlaten spoorbaan waar de klaproos en andere planten de rails bijna overwoekerden. We hebben de wind een beetje tegen, maar het waait bijna niet. Nog 60km te gaan.

Saai, nee eigenlijk helemaal niet, hele mooie vergezichten, soms zo ver het oog reikte landbouwgronden met in bloei staande gewassen, of net opkomend. Tientallen kilometers ver kunnen kijken, doordat het fris helder weer was. prachtig.

Saai? Nee helemaal niey, zwaar yrappen om weer die hellingen op te komen, soms kilometers. Het meest spectaculaire moment was wel het kruisen van de spoorbaan, geheel overwoekerd door klaproos en ander gewas. Duidelijk niet meer in gebruik.

Saai? Nee hoor, maar als je snakt naar even zitten en een lekkere bak koffie drinken, vergeet het maar, of zoals een postbode zei; ici est desolat. Op de hele tocht vandaag geen enkel café. Ik heb er bij het plannen van de route niet bij stil vestaan en bewust ook de grotere plaatsen gemeden. Maar 103km geen café......

Ik mopper wat, ach, ik zit er eigenlijk ook een beetje doorheen, pijnlijke dijbenen en weer een lange helling.....

Apremont, dat was het doel vandaag, want daar is een hotelletje. Was idd, want dat hotelletje was vol. De mensen daar hebben nog een paar andere hotels gebeld, maar complet ist complet. Een paar belgen verwezen ons naar een Gites de France. En voila, daar zitten we dan in Chatel Chéhery, precies, het kasteeltje waar sgt Alvin York op 8 oktober 1918 132 duitsers gevangen heeft genomen en een miterailleursnest heeft uitgeschakeld. Een schitterende plek.

En voor morgen, maar vroeg in bed en de spieren laten bekomen

Tanja

Van Jacq deze link doorgekregen. Interessante tocht doen jullie! Veel bezienswaardigheden, en ook stille stukken waar je erover na kunt denken,
In 2011 kwam ik op weg naar het zuiden door dit gebied. Bijgebleven is een dorpje tussen Heudicourt en Nancy: Viéville-en-Haye. Misschien komen jullie er straks ook langs. Op mijn blog schreef ik: "Alhoewel de huizen niet echt nieuw zijn, doet het wat vreemd planmatig aan. Op de Mairie (stadhuis) staat als bouwdatum 1923 en de kerk ernaast, precies symmetrisch aan het eind van de hoofdstraat, dateert uit dezelfde periode zo te zien aan de bouwstijl. Even verderop staat een gedenksteen met plaquette met de volgende tekst:
“Viéville-en-Haye is op 12 september 1918 door de US 5th division ingenomen in de aanval van St. Mihiel en de frontlinie kwam 3km noordelijk vanaf dit punt te liggen.”
Dus het hele dorp is verwoest geweest, zoals zoveel dorpen in dit gebied. Sommige zijn nooit meer herbouwd. Zo zie je hier veel aanwijzingen van de oorlogshel die het hier bijna 100 jaar geleden moet zijn geweest. Maar leren we hier als mensheid iets van? Welnee, l'histoire se répète."
Misschien moeten meer mensen hier eens langs gaan, wereldleiders bijvoorbeeld.........

Lourens Hengst

Vandaag hadden we zo'n stille dag om even bij de afgelopen dag stil te staan. Het landschap is ook niet echt inspirerend. Morgen via Verdun naar Saint Mihiel en vandaar zondag langs Dieulouard naar Nancy. We gaan er net onderdoor.

Nelly

Hé kom op jongens. Jullie weten waarom jullie dit wilden doen. Morgen maar even door de spierpijn heel fietsen.? Ik vind het wel ontzettend stoer. Geniet in ieder geval, dan doen wij het met jullie verhalen. Succes morgen ?‍♂️?‍♂️

Frans Jan

Volgende keer maar weer naar Brabant! 103 km zonder café... dat zal hier niet gebeuren :-) veel plezier nog de komende dagen!