Frontlinie, Nieuwpoort-Basel2018.reismee.nl

Diksmuide- Arras

De eerste grote fietsetappe, richting Arras.

123km, 628hm

Arras. we zijn er! We hebben het gehaald, maar wat een zware rit. Onderweg, en vooral het laatste stuk waren er behoorlijke klimmen. Er was ook veel te zien onderweg, waarna je toch elke keer weer moet opstarten. Vandaag toch een een dikke 122km afgelegd.

Na een goede nachtrust in een prima verblijf, vlakbij het overnachtingsadres was een supermarkt waar we een eerste voorraad hebben ingeslagen. Dan op pad, gelijk in Diksmuide kwamen al we langs een enorm monument ter herdenking aan het ijzerfront. PAX. De route verliep vervolgens langs de IJzer en het IJzerkanaal naar Ieper. Ieper is een mooie stad, grotendeels na de eerste wereldoorlog herbouwd, wat op de jaartallen op de woningen is te herleiden. Veel kasseien in het centrum, wat ook een gevoel geeft van de historie van zo'n stad gevoel geeft. In Ieper wat rondgereden, koffie gedronken en een lekke spaak laten maken, want door al die kasseien en de bagage op de fiets...

Het Baierische wald met Duitse loopgraven was niet geopend en ook slechts op afspraak toegankelijk.

De Kemmelberg met succes beklommen en boven aan gekomen, konden we de commandobunker helaas niet bekijken, alles was vol en reservering is helaas nodig. Beetje stug, voor twee personen, maar ach, Belgisch zullen we maar zeggen. De afdaling van de Kemmelberg was leuker

In Steenwerck kwamen we terecht in de wielerwedstrijd de vierdaagse van Duinkerken. veel enthousiast publiek juichte on toe, we konden het peleton voor blijven, ze arriveren morgen pas in dit hotel in Arras.

Het stuk naar Vimy, door Lievin heen was erg pittig, lange klim en redelijk stijl. Een imposant monument.

We waren te laat op de dag om musea en andere gedeelten te bezoeken en het meeste is ook om vijf uur dicht, maar bovendien 8 mei een nationale feestdag, alles dicht.

Peter

Leuk mannen, succes vandaag en geniet er van!