Frontlinie, Nieuwpoort-Basel2018.reismee.nl

Ludres - Saint Marie Aux Mines

De achtste dag van onze fietstocht door de Frontlinie.

125km, 1145hm.

Nat gestart met veel heen en weren om op de route te komen, zowel de Mio als de Garmin wisten er geen raad mee. Maar eindelijk op pad, slingerend door de buitenwijken van Nancy naar Lunéville.

Geleidelijk aan werd het wat droger en na ongeveer dertig kilometers in Lunéville was de achterband zo zacht geworden dat dit enig onderzoek vergde. Niet lek, maar het ventiel had een opdonder gehad waardoor deze niet helemaal goed meer sloot. Dus de band vervangen, tegenover een pracht van een paleis Lunéville. Van de gelegenheid gelijk maar gebruik gemaakt om een bak koffie te drinken bij Marie Jeanne en onze vieze handen te wassen. We kregen van Marie Jeanne, ja, want de eigenaresse en naamhoudster stond achter de bar, gaf ons een fles jif mee en de uitdrukkelijke opdracht de wastafel ook weer sober te maken.

Oei, op zoek naar een cycle shop of fietsenmaker of reparateur de velo. Nergens te vinden dus, ook nog eens maandag, dan zijn die zaken net als in Nederland gesloten. Maar, .. eindelijk in St Die des Vosges was er een Decathlon, waar ik een nieuw zadel kon kopen.

Al dat zoeken maakt hongerig en als je dan ook nog langs een boulangerie komt, waar de warme broodjes uitgestald liggen.... een broodje pain de pomme was snel gekocht en slecht gedeeltelijk verorberd, want hij was toch wel groter en machtiger dan gedacht. We hebben er de test van de dag nog "wille" van gehad.

Klimmen. Na St Die kwam de klim naar de colle de saint Marie, 772m. Niet echt hoog voor Vogezen begrippen, maar de combinatie van 100km achter de kiezen en regen, best wel zwaar.regen, ja. Nog 20km te gaan en het begon echt te regenen. Niet dat gemiezer, of gemotteren, maar echt regen, bah. Dus de regenkleding aan en fietsen maar. Dat klimmen ging mij niet echt goed af, af en toe even lipen en even stoppen.

Na een lange afdaling met percentage's van 10% konden we in In Saint Marie Aux Mines op zoek naar een hotel. Op zoek idd. Er staat veel te koop, dicht, of verdwenen. Ook wat desolaat. Dus, maar iemand op straat aangesproken en dat bleek een gouden greep. De dame bood ons een apartement aan die zij verhuren. Twee slaapkamers, douche, keuken, salon, verwarming..... Helemaal top en dat voor €60. Ontbijt moeten we wel zelf regelen, maar dat mag de pret van deze gelegenheid niet drukken.

Op zoek naar eten. Op zoek naar een hotel, kwamen wel langs een restaurant met spaghetti in de de aanbieding. Dat hebben we ons heerlijk laten smaken, met weliswaar een pot bier erbij ipv wijn.

Nat aangekomen, en het regent nu bijna negen uur nog.