Frontlinie, Nieuwpoort-Basel2018.reismee.nl

Arras - Roye

Dag drie van onze fietstocht door de Frontlinie.

112km, 865hm

Na een wederom goede nacht, weliswaar met wat krampen (meer drinken) en een goed ontbijt(buffet), weer op de fiets gestapt voor de derde etappe naar Roye. Wat verwacht was, werd bewaarhed. Zware etappe. Door het zeer heuvelachtige landschap, maar ook zeker door de vele bezienswaardigheden. Het weer was deze keer een meevaller, wat sluierbewolking en een noordweste wind en in het begin een graadje of 17. Naarmate de dag vorderde werd het wat warmer.

Bezienswaardigheden. Dat begon al direct in Arras. Wat een prachtig centrum. Een plein vol kasseien en daaromheen prachtige gebouwen. Grote kerken, of kathedralen en een prachtig bastion, enorm groot, maar zeer de moeite waard daar uren te vertoeven, mede door de natuur en fluitende vogels. Heerlijk.

Helaas, we moesten verder, de resterende 100km. De volgende 40 kilometers, waren glooiend, goed te doen, maar koffie was ver te zoeken, dorpen zonder middenstand of cafe. We zijn er zelfs voor van de route afgeweken. Eindelijk koffie gedronken in Bocquoy. Daarna begon het echte klimwerk. Op en neer met soms steile hellingen. Die naar de Ulster memorial, zal ik niet snel vergeten.

Beleven, ervaren en zijn heb ik eerder geschreven in mijn inleiding en dat werd in het gedeelte van de tocht, van Bocquoy, via Thieval, La Boiselle naar Longueval ervaren. Enorm, die indrukken.

Na Longueval zijn we min of meer in rechte lijn naar Roye gefietst, van de prachtige uitzichten genoten. Duidelijk, waarom om die hooggelegen plaatsen zo zwaar strijd is geleverd. We hebben de wateren van de Somme gekruist, wat echt niet op een rivier lijkt, maar meer iets weg heeft van een biesbosch achtige omgeving.

In Roye aangekomen was het nog even zoeken naar het hotel waar we wilden overnachten. Dat bleek nog wel op de kaart te staan, maar van de aardbodem verdwenen. Uiteindelijk zijn we beland in een Ibis hotel van de Accor groep.

Na een goede maaltijd lag er een goed bed voor ons klaar voor een goede nachtrust om er morgen weer tegenaan te kunnen gaan.

Dan staan de Chemin des Dames en Napoleon ons te wachten.

Jacqueline

Net jullie verhaal en foto's bekeken, leuk! Succes met de kilometers en blijf genieten :-)

Lourens Hengst

Er moeten nog veel meer foto's komen, maar het uploaden lukt niet. Die houden jullie nog tegoed. Gr. Lou